onsdag 16. desember 2009

Samvittighetstrøkk

Plutselig er klokken 23:30 og er allerede for sent ute til å legge meg tidlig. Hver morra jeg våkner sverger jeg at jeg skal legge meg innen kl 22, men TV-titting bringer med seg et passivt stress og en uro som gjør at kroppen ikke responderer når fornuften vil til sengs. Kan like godt debriefe dagen med en blogg.

En trist og tankefull Nottov spurte om hvorfor han aldri får lov til å bestemme. "Jeg har lyst til å være hjemme en eller to dager i uken jeg også", før han begynte å remse opp den ene etter den andre i barnehagen som er hjemme med foreldrene: "Fredrik Kim er hjemme hver torsdag, Sivert er hjemme hver tirsdag og torsdag - jeg vil være hjemme hver mandag!". Når jeg begynte å hevde at han ville kjede seg hjemme med bare meg, slo han tilbake med en voksen bombe: "jammen, du skjønner ikke dette Pappa! Jeg får aldri lekt lenge med lekene mine, det er bare bittelitt hver morgen før vi må dra, og i barnehagen skjer det noe hele tiden. Jeg har lyst til å bare leke hele tiden av og til". Nottov har etterhvert blitt dreven i å vite hvilke drama-knapper det skal trykkes på for å oppnå sin vilje - noe vi har lært oss til å kjenne og avsløre. Denne gangen var det skummelt oppriktig, voksent ektefølt og en trøkk i samvittigheten. Ser ut til at enkelte ærend-tirsdager må settes av til litt kvalitetstid med barna gitt.


Husker enda traumene fra den fasen i livet hvor melketennene måtte trekkes. Det var egentlig dritvondt. Nottov har åpenbart mammaens smerteterskel: Han blir helt gæææærn av tenner som begynner å løsne, og river, sliter og bøyer - mens blodspruten står -til de er ute. Dette til tross for at røttene enda ikke er klare for å slippe. Tror tanken på pengene han får fra feen døyver smertene gitt, for i dag har han remjet om en tur til Strandtorget siden han kom hjem.

Har ellers tatt opp igjen lyttingen til Elliot Smith. Toppen av Salves liste 1998! Utrolig skjebne knyttet til folk-punksangeren som lagde verdens vakreste og melankolske akustiske musikk. Han ga ut platene sine på labelen Kill Rock Stars. Dead Air var tittelen på debutplaten og den siste låtene på hans siste plate hadde navnet Bye... før han ble funnet drept med to knivstikk i hjertet i 2003. Skjebnebestemt katalog. Siste låt på siste album indikerer selvmord, men to stikk i hjertet gjør kanskje ikke det? Politiet i Los Angeles har enda ikke oppklart tilfellet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar