søndag 13. desember 2009

Søvnsirkulasjon

Ok, da må jeg bare komme i gang igjen. De siste to ukene har vært en døs. Døsen melder seg ved 14-tiden, og derifra og ut er det en kamp om å holde øynene oppe. Som regel tillater jeg meg å gi etter under barne-TV...problemet er at det som får meg mest engasjert for tiden er Jul i Svingen og spesielt Marvin-pappa! Så det blir til at jeg sitter og er like fjetret som Helga og Nottov. Herlig umoralsk historie, som på en måte redder seg inn til slutt med et moralsk sluttpoeng... Ender med at hele familien må debriefes før leggetid, siden serien er et glimrende utgangspunkt for å få unga i tale (om fornuftige tema). Det å spørre de om hva som skjer i barnehagen er fåfengt. "Hva har du gjort i barnehagen i dag?"..."ingenting!"..."Men hvem har du lekt med da?"..."ingen!".

Mørketiden preger familelivet stort sett døgnet rundt. Helga kommer som regel opp i senga vår midt på natta, jeg beveger meg ut i sofaen, Nottov kommer på morrakvisten, Ingrid beveger seg ned på kontoret. Søvnsirkulasjon som går meg på nervene. Hender jeg får tatt noen søte blinkskudd på morraen i hvert fall (se bilde til høyre). Mens Nottov holder det gående til leggetid, har Helga en liten downperiode i det hun mottar smukken av sine svake foreldre i det vi henter i barnehage og går over i sin dopa tilstand i baksetet inntil vi kommer hjem og må gjennom en høylytt løfting av henne inn i gangen. Det finnes ingen grenser for hvor hun kan sovne. I protest plleier hun å sovne i gangen, i trappen, eller gjerne stående oppetter sofaen (se bilder under)















Jeg har utviklet tre forsetter, hvor jeg minimum må utføre to daglig for at dagen skal karaketeriseres som vellykket. 1. Trening 2. Blogging 3. Lesing (Arto Paasilinna). De siste ukene har jeg ikke gjort noen av disse noen av dagene. Noe av grunnen var store forberedelser til en forelesningsrekke jeg holdt på hølyskolen (og som krever mentale forberedelser som overgår min prosessorkapasitet). Rart at man skal grue seg slik til noe som viser seg å gå så greit. Mulig jeg ble litt fjetet av Barack også...Eneste måten å ta opp kampen med mørketiden er å komme seg ut og "gjøre ting", men som regel vinner mørketiden med å få meg i dvale.

I dag kom vi oss derimot ut tilstrekklig til at jeg orker å skru på bloggen (i tillegg til en overdose Nespresso - vårt nye våpen mot mørketid). Det skulle ikke mer enn en kilometer på ski med unga og kakao til før friskusen i meg begynte å legge planer. Ser faktisk ut at jeg har ordnet meg tur til ALPENE! ...fra 26-31 januar (og kjenner allerede hvordan jeg suger til meg energien fra alle de misunnelige som leser dette :-)). Jo, Sjusjøen ruler mer enn sannsynligvis noe annet sted for tiden. Totalt christmas-eldorado, en meter snø, snøtapetserte grantrær, skispor som sementert, glinsende snøkrystaller og gratis påfyll med kaffe på skistua.




































Vi er også i gang med juleforberedelser! Ettersom jeg husker var de me mer givende når jeg selv var 5 år, men det er ikke så verst når man bare kommer i gang. Det er bare så uoversiktlig med hvilke forberedelser som er obligatoriske og hvilke man kan "kjøpe seg til". Ti ville hester kunne ikke fått meg til å lage smultringer, men et pepperkakehus bør oppføres om ikke lenge. Vi hadde pepperkakeverksted her forrige uke, men kom ikke lenger enn til non-stop-pynta pepperkake menn, koner og dyr før Jul i Svingen startet, og Helga og Ingrid (venninne) endte kvelden med å synge julesanger i obligatoriske prinsessekostyme med tambouriner som scene.














Har også gjennomført det obligatoriske julebordet. I utgangspunktet noe jeg vanligvis legger mye innsats i. I år hadde jeg til og med meldt meg på det høykulturelle vinsmakekurset, som viste seg å være en "briljant ide" på en dag hvor jeg hadde seks undervisningstimer og tusen ting å gjøre. Det skulle ikke stor munnfullen til før øya fikk samme farge som tenna. Selv om valget var åpenbart når det stod mellom bussen som gikk halv ti på kvelden og halv tre på natta, fikk jeg da smakt på seks høykulturelle viner (samt dokumentert det på bilde he he...) og forspist meg på elgegryte før jeg sovna på bussen hjem.




























































Hadde forøvrig nylig besøk av Nils Petter! Vi hadde et fellesprosjekt med en klasse på Gjøvik i forbindelse med et seminar han arrangerer for Opinion - Scandinavian Futures 2010. Nils Petter har fått noen hipp-hoppe ungdommer fra Oslo til å dokumetere sitt urbane liv og tanker om fremtiden i en musikkvideo (med navn "Oslo")



Som den eventmakeren han er fikk han elevene til å produsere merkverdige - men geniale - produkter selv som skal dokumentere sin Gjøvik-identitet.











Nils Petter satt på med oss tilbake til Oslo i anledning Fondue-bonanza i Ørnneredet til familien Grenan-Grimstad, hvor vi også møtte andre fraksjoner av Bø-gjengen. Nils Petter tok seg av kjøringen, så jeg fikk døsa litt i bilen. I tillegg ble jeg innvilget en døs blant barnelek i Ørneredet, tilstrekkelig til at jeg satt å freste pattedyr, paprika og sopp i soyaolje til midt på natta... i motsetning til Ingrid. Dagen etter var det å farte tilbake til Putti-plott, hvor jeg faktisk også klarte å duppe av såvidt.



Et annet virkemiddel mot mørketid har vist seg å være sushi! Jeg har blitt helt gæren etter kombinasjonen ingefær, ris, rått kjøtt...og etterellerannet grønt, sterkt tungedynamitt. Clas Ohlsen-utgaven av sushi er noe som heter Sasimi (tror jeg...se bilde). Man kjøper bare rå fisk selv (Sasimi) og tar samtidig med seg et sushi-kit på glass og tube. Vi er ikke lenger prisgitt CC fredags ettermiddager











Ellers har Nottov skrevet sine første ord med så godt som riktig gramatikk og Helga har bestemt seg for å bli en cowboy-prinsesse. Inspirert av AF1 på NRK1 har Nottov gitt seg Break Dancen i næringen. Når i tillegg Ingrid begynner å få dreisen på funken på SATS, blir det eksplosiv dans i heimen, mens jeg gleder meg til Barne-TV...

















Herregud! Har satt ny rekord i blogg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar