mandag 25. mai 2009

Sommer-bufeèn

Det planlegges store ting. Jeg og Ingrid prøver å samle oss om sommeren: Alle andre har sommeren i boks, vi har en lang rekke flytende avtaler og ønsker (som vanlig). Noen høydepunkter: Litteraturfestival, Øyvind/jorunnbesøk, en uke i Treungen, makeløse Bukkholmen, Barcelona og...langt der fremme, Øyafestivalen. Om vi pisker inn litt Start-kamper, tegner sommer-kaken til å bli riktig så fin! Litt heving trengs fortsatt siste halvdel av juli, så om dere har ideer - kom med dem!

Jeg, Nottov, Gabriel og Trygve syklet 15 km på lørdag, frem og tilbake til Jorekstad Badeland. Nottov har blitt en havhest og har så godt som lært seg å svømme på egen hånd. Helt etter læreboka er det ikke enda - om ikke, "hvordan svømme som en hund". Han har noen placebo-armringer som nesten ikke lar seg blåse opp, men som han er helt avhengige av. Nottov er generelt skeptisk til nye ting, men når han først knekker kodene blir han gææren! Så også i vannet: Hopper, stuper, tar stor-sklia og svømmer under vann

Søndagen gikk med til henging i Lillehammer: sykling til parken og lek med familien Hernes, lek i den nye sandkassen, fotball før kick-off med Litteraturfestivalens frivillige på Breiseth Hotell. Fin og dedikert gjeng hvor 95% er damer i ordets rette betydning. Utrolig opplegg: 150 arrangementer i løpet av fire dager. For oss ulitterære er ærlig nok Banknatten og pub-til-pub det det svinger mest av.

Irriterer meg også veldig over FRP-strategi for tiden. Blir lamslått over budskap så enkle som refrenger i Rudberg-viser. Blir ikke dette gjennomskuet av alle? "Vi lover at Mullah Krekar sendes ut om vi kommer i posisjon", "Ja, til aktiv dødshjelp"...ligner på min Nottov-strategi: "Du skal få is om du sitter fint i bilen til vi er fremme" eller "jeg teller til ti, om du ikke har satt deg ved bordet da, slenger jeg deg i seng". Det som slår meg mest med FRP`ere er at det virker som om de har et horn i siden til så mange. De står liksom sammen om å være hoderystende til samfunnet, naboen, naturvernere, ungdom, unger som spiser sunn mat, samer som går i dustete klær og alle dyr som ikke klarer å gjøre fra seg i sandkasser. Måten å avreagere er å ringe kommunehuset eller avisa å skjelle ut forsvarsløse sekretærer.

Da er det bare å tenke litt på Start igjen så er jeg helt rolig igjen. Start-Bodø-Glimt 4-0! Mads Stokkelien, 19 år = Flo med bløde konsonantår. Vi ligger på sølvplass (hadde ledelsen i en time til Rosenborg scoret mot Molde)

Knut Tørum er drømmetrener! Ikke at jeg ikke holdt med Start under Tom Nordlie (når de tok sølv i 2005), men den gang satt jeg med følelsen av at Start gjorde det godt fordi treneren hadde solgt sjelen sin til djevelen. Nedturen ville komme brått, dramatisk og på verst mulige måte. 12. november 2005: Start må minst ha uavgjort for å være sikret GULLET. Fredrikstad leder 2-0 til pause, men Start tar over, reduserer, skyter i stanga tre ganger...det MÅ bare gå...og endelig, 10 minutter før slutt, Stefan Barlin SCORER!!!...Start tar gullet!!!!....5 sekunder senere, OFFSIDE!!???...DET VAR IKKE OFFSIDE...det hevder jeg bestemt enda. Ikke nok med det, to gigantiske tragedier: Dagfinn Enerly brakk nakken og Vålerenga tok gullet. Djevelen krevde mer. Tørum kommer sendt fra himmelen og skal rette opp all djevelsk urett. Mild, snill, høflih, respektfull, rettferdig som heldigvis ikke gir spillerne en psykopatisk runde kjeft hver gang spillerne ikke presterer godt.

Ellers datt Lahlum av stolen på direkten i Redaksjon 1 i dag, da han skulle hente pennen han mistet... Lytehumor

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar