lørdag 25. april 2009

Mindre planlegging

To dager med ungeaktiviteter. Sitter endelig i ro på verandaen med avis, blogg, kake og kaffe. Vurderer om det ikke går litt i overkant mye på ungenes premisser for tiden. I dag: Opp kl 06:45, mat, bleie, spille kort, "nå skal pappa lese avisen", "neeeeeeiiii!!", "så kan dere se på TV litt", DUNK!, "vræææææl, Nottov dytta meg, jeg vil ha plaster!!", "hulk hulk hulk, Helga klorte meg i ansiktet, jeg vil ha plaster!!", kommet til side 3 Aftenposten, "jeg vil ha rosiner!!", Nå skal pappa lese avisen", "jeg vil ha melk, "avisen", "knekkebrød med honning, "avisen!!!!!!", "Nottov dytta meg!", "avisen!!!!!!!!!!!", "rosiner!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!", "avisen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!".

Deretter levere Nottov hos Sivert, siden vi bommet på bursdan hans forrige lørdag...kl 09:55, hjemom for å hente Ingrid og Helga og levere de i storgata for en liten handlerunde, kjøre for å hente Nottov 11:30 slik at vi rekker barnevog og trehjulsykkelparaden i gågata kl 12:00, huske å ta med Gabriel (som bor i samme kompleks som Sivert), uten at Sivert får greie på at Gabriel skal være med oss på barnevognparade og barnekino...for ikke å såre Sivert, typisk nok kommer Gabriel løpende og skriker "Vi skal på kino!!!", i det Sivert og moren kommer ut med kake, godteri og masse skryt av Nottov, og setter meg i total forlegenhet, må bare hoppe i det og smilende og svett dra noen løgner mens jeg kjenner dårlig samvittighet begynner å gjære i magen, dra med meg Nottov og Gabriel, inn i bilen, dårlig tid - kl snart 12:00 - vroom, hasteparkere, rask gange leiende på unger, Nottov til Gabriel - " Se den kule bilen, kom vi løper bort!", "Næææiii!, paraden er begynt!", "du løper så fort, jeg får vondt i skuldra!", guttemusikken nesten ved veis ende, heldigvis har Ingrid, Helga og dukkevogna sakka noe akterut, og vi rekker akkurat frem i det paraden er fremme og hele hurven får boller, juice og diplom. Lurer jaggu på hvem som fortjener diplom!

Vi har 3 minutter til å svelge bolle, videre mot barnekino, "urettferdig at jeg bare får en kjærlighet", "slapp av, dere skal få like mange kjærligheter", "uaeæææhh, jeg vil ha mer godteri, det er lørdag", inn på kinoen, "dere får bare EN kjærlighet hver!", "uaæææh, jeg vil ha mer, det er lørdag", betale i kassa, "dere kan ta tre kjærligheter for prisen av to", "uaeæææææh, da skal jeg ha to, jeg delte med godteriet jeg fikk av Sivert!", "takk, men vi vil bare ha to kjærligheter!", "men den tredje er gratis", "ok, jeg putter den i lommen...", "men, hvem skal ha den da!!?? uaeææææhhh".

Jeg har som nevnt blitt medlem i styret i barnefilmklubben og må plutselig til å introdusere filmen Mulan foran hele forsamlingen før filmen starter... "Dette er en film om en tøff jente som forsøker å være like modig som gutta", beine ut og ned til den andre salen, hvor Ingrid i mens har holdt fortet med tre unger. Vi blir enige om at jeg skal passe alle tre slik at Ingrid får gjort noen ærend. 10 minutter senere vil Helga ut til mamma, men hvor er telefonen?? Beine opp i den andre kinosalen hvor jakka er glemt, med Helga på armen. Ingrid kommer og jeg ned til gutta. 10 minutter til, "jeg vil ut!!!", "nei Nottov, vent litt til...nå kommer snart racerløpet". "Jeg orker ikke mer!"...."Har du også lyst til å gå, Gabriel?". "Neeei, jeg vil se! nå kommer snart racerløpet!". "Da sitter vi litt til Nottov". Nottov begynner å bevege seg rundt i salen og snakke med andre folk. Det er helt mørkt. Etterhvert ser jeg ikke Nottov mer. Skal jeg lete? Plutselig hører jeg en irriterende repeterende knirkelyd fra klappstolen på første rad. Nottov hopper og og ned mens han vinkende prøver å få kontakt med oss på bakerste rekke. Puuhh! Hva skal jeg gjøre? Endelig kommer Nottov tilbake, og vi blir enige om å gå like før racerbilløpet begynner. Jeg møter styret ved utgangen, og egentlig hører det med å rydde opp etter forestilling. I mens jeg sender unga ut til Ingrid i trafikken utenfor, trygler jeg meg fri fra rydding, men havner rett i løvens hule - med ansvar for unger som har sittet for stille i mørket for lenge, boblende over av energi, midt i trafikken. Vi må handle, Helga har bæsja. Vi redder oss til bilen, tjorer unga fast i setene, Ingrid går i butikken, jeg parkeingsplasskfiter bleie, Nottov krabber opp på biltaket gjennom vinduet, en svart Audi kjefter på meg fordi jeg har parkert for intimt. Det koker, jeg kjefter på Ingrid, Ingrid kjefter på meg - VI MÅ PLANLEGGE BEDRE!!!! Har egentlig unga fått nok vann, mat, søvn?

Hjem kjære hjem. Trygve og Marie Louise kommer med unga sine. Vi er plutselig 10 stk, vi får oss hamburgere, spiller fotball, raus med ketchup, spiser is, driter i om unga går barbeint, skravler i steikende sol, det er snart barne-TV-tid.

Kl 18:30: "Jeg vil spille fotball!", "Ok, men bare ti minutter". kl 19:00 "nå gir vi oss!", "nei!! jeg vil mer!!", 19:10 "siste målet vinner". 19:20 "Jeg vil ha mat!!", 19:40 "Jeg vil ha en fluor til!!" 19:50 "Klø hardere!!", 20:00 "zzzzzzzzzzz!. Vi må planlegge bedre... mere korrekt: Vi må planlegge mindre, helt korrekt: supernannies finnes ikke, og de tar feil. Det er foreldre som trenger time-outs, ikke barn.

Helga ble forøvrig toppoppslag på GD.no i forbindelse med barnevognracet! Veldig gøy å gå gjennom gatene med en toåring som triller på en dukke som ser ut som Bob Marley, etter hard kosing med håret med altfor klissete hender. :-)

Apropos klissete hender. Var på Tivoli i går, og Nottov og Helga fikk sin første nærkontakt med sukkerspinn (eller KlissKlass som Nottov kaller det). Familien Hernes møtte oss ved inngangen med Sushi (som de faktisk selger i Lillehammer!), og vi tok for oss fornøyelse etter fornøyelse. Nottov fikk latterkrampe i radiobilene, men ble i overkant tøff i ufo`en, som han holdt på å falle ut av.










Alle tivoli har en attraksjon som skal dekke over all billig smuss og sukkerspinn. Alex Tivoli har Booster! En 40 meter høy propell som selvfølgelig jeg og Thorstein måtte tøffe oss opp i... det gikk opp for meg hva jeg hadde gjort straks festebøylen klikka seg fast. Første runda varte i 20 år med angst. Til slutt åpna munnen seg, jeg begynte å skrike og alt gikk så mye bedre. Mot slutten håpte jeg bare at det skulle fortsette, bortsett fra at jeg måtte spy.
Hysterisk morsomt! Helga gikk amok i hoppeslottet og fikk så mye statisk elektrisitet at hun så ut som en løvetann. Folk gikk forbi og lo seg mest i hjel













Vi avslutta også i går med en fortreffelig kveld med vin og prat. Vi har fire timer til å leve ut det vi før hadde 12 timer til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar